Ny vd på Lapp Miltronic

Krister Karlsson kommer att lämna vd-posten på Lapp Miltronic, efter 10 år på företaget. Jyri Kontio, vd för Lapp Connecto, kommer att efterträda honom i hans ansvar som Vice President Cluster Nordic, vd för Lapp Miltronic Sverige och Danmark samt vd för Lapp Automaatio i Finland.

Nils Wancke, försäljningschef LAPP Miltronic AB

Avgående vd, Krister Karlsson

Krister Karlsson började på LAPP 2013. Tidigare hade han haft olika chefsbefattningar i industriföretag som ABB och Lenze. 2016 tillträdde han som vd för Lapp Miltronic Sverige och Danmark, 2021 tog han även över ansvaret som vd för Lapp Automaatio i Finland.

”Efter tio fantastiska år på LAPP har jag kommit till en plats i livet där jag vill förändra mitt sätt att leva, utveckla mig inom andra områden än de jag möter i mitt nuvarande jobb och få en bättre balans mellan arbete och privatliv. Jag är så tacksam för min tid på LAPP. Alla fantastiska människor jag har haft förmånen att jobba med och alla utmaningar som gett mig chansen att lära mig nya saker och utveckla mig själv.” säger Krister Karlsson.

Tillträdande vd, Jyri Kontio

Jyri har studerat industriteknik och management vid Uleåborgs universitet i Finland och har en magisterexamen i Science and Licentiate in Technology. 2021 blev han vd för Lapp Connecto i Finland och Lapp Connecto Polska i Polen. Jyri har mer än 20 års erfarenhet av internationell affärsverksamhet och ledning.

”Med utgångspunkt i sin långa branscherfarenhet har Jyri visat alla färdigheter hos en engagerad och framgångsrik chef på Lapp Connecto och funnit sig till rätta inom LA EMEA Sales Management Team, både professionellt och personligt. Vi är mycket glada över att kunna välja en intern kandidat som efterträder Krister.” säger Karl Heckl, CSO LA EMEA.

Jyri Kontio efterträder Krister Karlsson den 1 juni 2023.

Om Lapp Miltronic AB

Vi förenar ett av marknadens bredaste sortiment av kabel, specialkabel, kabeltillbehör, elkomponenter, kapslingar och automationsprodukter med hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning.

Företaget startades 1965 och är idag ett helägt dotterbolag till Lapp Group samt koncernens försäljningsbolag på den svenska och danska marknaden. Vårt huvudkontor ligger i Nyköping, där även lager, logistikcenter och en produktionsenhet finns. Ett lokalkontor för den danska marknaden finns i Greve, söder om Köpenhamn.

Lapp Miltronic AB omsätter 540 MKR och har 90 medarbetare.

Om Lapp Group

En global koncern med stor forsknings- och utvecklingsverksamhet, 19 produktionsenheter och 41 säljbolag över hela världen. Koncernen har 5 000 medarbetare.