Miltronic satsar på digitala kanaler

– Öppnar för e-handel

I takt med att köpmönstret hos kunderna inom automations- och verkstadsindustrin har förändrats, har kabelleverantören Miltronic sett ett ökat behov av att vara synlig och tillgänglig på internet och i sociala medier. Med syfte att stärka sitt varumärke och att öka försäljningen satsar nu företaget på att utveckla sin digitala närvaro. Projektet innefattar allt från sökmotoroptimering av webbplatsen och Miltronics e-katalog till en satsning på ökad dialog i sociala medier. Som ett första steg anställer företaget Matilda Heinemo som webbredaktör.

Att sociala medier är en viktig kanal för verksamheter som vänder sig direkt till konsumenter är ingenting nytt. Men även företag verksamma inom segmentet business-to-business har förstått vikten av att finnas tillgängliga på nätet. Allt fler B2B-företag satsar på att etablera nya kommunikationskanaler, och att föra dialog med sina intressenter via sociala plattformar, som exempelvis Linkedin och Facebook, blir allt vanligare. Under de senaste åren har Miltronic, en av marknadens ledande leverantörer av specialkabel, kabeltillbehör, kapslingar och automationsprodukter, sett ett ökat behov av att utveckla sin digitala närvaro och under 2014 sjösätts satsningen.

Som ett första steg i arbetet har Miltronic anställt Matilda Heinemo som kommer att jobba som webbredaktör och driva företagets övergripande digitala kommunikationsfrågor på heltid. Matilda kommer närmast från reklam- och webbyrån Newmarket Town och kommer även att leda interna utbildningar inom sociala medier.

– Tidigare kom vi som leverantör in mycket tidigare i köpprocessen men köpmönstret bland kunderna har förändrats på senare år, säger Matilda Heinemo, webbredaktör på Miltronic. Numera söker kunderna upp produktinformation och omdömen på egen hand. Det gör de ofta via olika forum och webbkataloger, först därefter tar de kontakt med våra säljare. Därför gäller det att vara synlig och tillgänglig på nätet – både för våra befintliga och potentiella kunder. Och det är viktigt att vi har en tydlig strategi för hur vi ska gå till väga.

Under året ska Miltronics e-katalog byggas ut och genom att jobba aktivt med sökmotoroptimering är målet att positionera sig som en av topp tre bland relevanta sökord. Fokus kommer sedan att ligga på sociala medier som exempelvis Linkedin. Även Facebook kommer att användas som en varumärkesbyggande kanal, men mer ur ett lokalt perspektiv.

– Sociala medier ger oss helt nya möjligheter, inte minst när det gäller etableringen av nya kundkontakter, säger Johan Olofsson, vd på Miltronic. Webben är en självklar säljkanal och vi uppmuntrar våra säljare att vara aktiva i sociala nätverk på internet, som en del av vår marknads- och säljstrategi. Tyvärr ligger automations- och verkstadsindustrin efter i utvecklingen, men det gäller att se potentialen och enligt oss är det enormt viktigt att jobba strategiskt även med digitala kanaler. Gör vi inte det idag finns det en risk att vi är borta i morgon.

Om Miltronic

Miltronic förenar ett av marknadens bredaste sortiment av kabel, specialkabel, kabeltillbehör, elkomponenter, kapslingar och automationsprodukter med hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Företaget startades 1965 och är idag ett helägt dotterbolag till Lapp Group och är koncernens försäljningsbolag på den svenska och danska marknaden. Miltronics huvudkontor ligger i Nyköping, där även lager, logistikcenter och resurser för kundanpassad tillverkning finns. Vid produktionsanläggningen i Hultsfred spiraliseras kabel. Ett lokalkontor för den danska marknaden finns i Greve, söder om Köpenhamn. Miltronic omsätter 306 MKR och har 90 anställda.

Om Lapp Group

Lapp Group är en global koncern med stor forsknings- och utvecklingsverksamhet, egen produktion och 40 säljbolag över hela världen. Företaget har 2 800 anställda.