Skyddsslang av återvunnen plast ger hållbarhet i industrirobotarnas värld

Skyddsslang av återvunnen plast

LAPP Miltronic AB fortsätter att bredda sitt utbud av skyddsslang. Med den nya skyddsslangen PARAB, tillverkad av 100% återvunnen polyamid 12, har företagets samarbetspartner REIKU, innovativ utvecklare och tillverkare av högkvalitativa kabelskyddssystem för robotar och automation, utmärkt sig i hållbarhetsfrågan.

Det utökade produktsortimentet, som också inkluderar den korrugerade skyddsslangen BIORRB av biobaserad polyamid 11, har en nominell storlek från 7 mm till 95 mm för applikationer från cobots upp till stora industrirobotar.

Agiplast, en pionjär inom återvinning av plastföreningar och en utvecklingspartner till REIKU, producerar och levererar det halogenfria och självslocknande materialet i hög och spårbar kvalitet. I omfattande tester har Agiplast bevisat att det återvunna materialet erbjuder exakt samma kort- och långvariga mekaniska egenskaper som konventionell polyamid 12. Produkten som tillverkas i det återvunna materialet klarar de mest krävande brandförebyggande specifikationerna samt är högflexibel och mycket böjtålig. Vi kan därför erbjuda samma garanti som på motsvarande skyddsslang tillverkad av konventionell polyamid 12.

Tillsammans med skyddsslang i biobaserad polyamid 11, som har funnits tillgänglig under en längre tid, erbjuder REIKU nu två produktfamiljer som båda hjälper till att spara fossila råmaterial. Peter Sailer, i företagsledningen på REIKU, säger:
– Miljöaspekten stannar inte vid industriella applikationer. Vi identifierade denna trend i ett tidigt skede och investerade i enlighet med den för att betona vårt engagemang för hållbarhet och för att stödja våra kunder och samarbetspartners i att implementera sina egna miljöstrategier. Kundapplikationer, i vissa fall under extremt tuffa industriella förhållanden, bekräftar att både våra återvinningsbaserade och biobaserade polyamidprodukter uppfyller alla förväntningar. De erbjuder oavbruten drift och kostnadseffektiv produktion över lika lång tid som en produkt baserad på konventionell polyamid.

Om LAPP Miltronic AB

Vi förenar ett av marknadens bredaste sortiment av kabel, specialkabel, kabeltillbehör, elkomponenter, kapslingar och automationsprodukter med hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Företaget startades 1965 och är idag ett helägt dotterbolag till LAPP Group samt koncernens försäljningsbolag på den svenska och danska marknaden.

Vårt huvudkontor ligger i Nyköping, där även lager, logistikcenter och resurser för kundanpassad tillverkning finns. Ett lokalkontor för den danska marknaden finns i Greve, söder om Köpenhamn.

LAPP Miltronic AB omsätter 382 MKR och har 86 medarbetare.

Om LAPP Group

En global koncern med stor forsknings- och utvecklingsverksamhet, egen produktion och 44 säljbolag över hela världen. Koncernen har 4 245 medarbetare.