LAPP presenterar ny halogenfri kabel för frekvensstyrda motorer

Ny halogenfri kabel för  frekvensstyrda motorer

ÖLFLEX® SERVO 2XSLCH-JB är den optimala kabeln mellan frekvensomformare och motor. Flexibel för en smidig anslutning samt halogenfri för miljön. Kabeln finns tillgänglig med splittad jordledare, för längre livslängd på din elmotor.

Att varvtalsreglera via frekvensomformare kan minska en elmotors elförbrukning med upp till 60 procent. Detta har under de senaste decennierna sparat enorma mängder energi inom industrisektorn. Man räknar med att över hälften av industrins totala energiförbrukning idag är från just elmotordrifter. Så det finns fortfarande en stor förbättringspotential med effektivare motorer och en utökning av frekvensdrifter.

ÖLFLEX® SERVO 2XSLCH-JB är en EMC-optimerad och halogenfri kabel med utmärkta brandegenskaper. Den finns som konventionell 4-ledare men framförallt förordar vi splittad jordledare i 3+3-design, som bland annat föreskrivs av ABB. Fördelen med kabeln som har splittad jordledare är att den reducerar de elektriska fält som inducerar lagerströmmar som i sin tur förstör elmotorns lager. Kort och gott får man en längre livslängd på sin elmotor.

”Vi har höga förväntningar på försäljningen av ÖLFLEX® SERVO 2XSLCH-JB då marknaden efterfrågar mer halogenfria produkter. Att kabeln dessutom har en innovativ design som sparar pengar åt slutkunden gör inte saken sämre”, säger Ulf Andersson, produktchef på LAPP Miltronic AB.

Prestanda

• 4-ledare: 4G1.5 – 4G185
  • Splittad jordledare: 3x1.5+3G0.25 – 3x240+3G50
  • EMC-optimerad via både kopparfläta och Al-folie
  • Isolation av XLPE, klarar ledartemperatur på +90°C
  • Låg kapacitans minskar överföringsförluster
  • Halogenfri enligt IEC 60754-1
  • Brandspridningsklass IEC 60332-1-2 samt IEC 60332-3-24 och 25
  • Lågrökande enligt IEC 61034-2
  • UV-beständig
  • CPR-godkänd.

Om LAPP Miltronic AB

Vi förenar ett av marknadens bredaste sortiment av kabel, specialkabel, kabeltillbehör, elkomponenter, kapslingar och automationsprodukter med hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Företaget startades 1965 och är idag ett helägt dotterbolag till LAPP Group samt koncernens försäljningsbolag på den svenska och danska marknaden.

Vårt huvudkontor ligger i Nyköping, där även lager, logistikcenter och resurser för kundanpassad tillverkning finns. Ett lokalkontor för den danska marknaden finns i Greve, söder om Köpenhamn.

LAPP Miltronic AB omsätter 382 MKR och har 90 medarbetare.

Om LAPP Group

En global koncern med stor forsknings- och utvecklingsverksamhet, egen produktion och 44 säljbolag över hela världen. Koncernen har 4 200 medarbetare.