Lapp förvärvar ledande företag inom automation och kablagetillverkning

Miltronics ägare, Lapp, förvärvar SKS Automaatio och SKS Connecto i Finland samt SKS Connecto Polska i Polen.

Andreas Lapp, CEO Lapp

– Förvärvet av SKS-företagen stärker Lapps ledande ställning inom kablagetillverkning och vår marknadsposition i norra och östra Europa, säger Andreas Lapp, CEO Lapp.

SKS Connecto Oy ligger i Hyvinge i Finland och är ledande inom kablagetillverkning för maskinbyggare och elektroniktillverkare. Företaget har även en större produktion i Grudziądz, Polen.

SKS Automaatio Oy är ledande inom automation och elektriska komponenter och ligger i Vantaa i Finland. Förutom det breda produktsortimentet erbjuder företaget skräddarsydda paketlösningar som ligger väl i linje med Lapps framtidsstrategi.

Omsättningen för de förvärvade företagen är 40 miljoner euro och antalet medarbetare är 280 personer.

SKS Group, som ursprungligen bestod av åtta företag, grundades 1924 och är ett framgångsrikt familjeägt företag representerat av Heimo J. Aho.
– Automation och förädling av våra produkter i form av kablagetillverkning är viktiga delar i strategin inför 2020. Tillsammans med SKS Automaatio, SKS Connecto och SKS Connecto Polska stärker vi vår position som ledande inom dessa områden, säger Matthias Lapp, vd för Lapp LA EMEA.

Kontraktet med finska SKS Group undertecknades den 15 december 2017. Samarbetet mellan Lapp och SKS Group sträcker sig historiskt sett över 50 år bakåt i tiden.
– Vi delar samma företagskultur och ledningsfilosofi. Jag skulle verkligen vilja tacka ägarfamiljerna till SKS Group för vårt förtroendefulla samarbete och jag ser fram emot vår gemensamma framtid, säger Andreas Lapp.

Övertagandet har godkänts av de berörda tillsynsmyndigheterna.

Om Miltronic

Miltronic förenar ett av marknadens bredaste sortiment av kabel, specialkabel, kabeltillbehör, elkomponenter, kapslingar och automationsprodukter med hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Företaget startades 1965 och är idag ett helägt dotterbolag till Lapp och är koncernens försäljningsbolag på den svenska och danska marknaden.

Miltronics huvudkontor ligger i Nyköping, där även lager, logistikcenter och resurser för kundanpassad tillverkning finns.

Vid produktionsanläggningen i Hultsfred spiraliseras kabel. Ett lokalkontor för den danska marknaden finns i Greve, söder om Köpenhamn.

Miltronic omsätter 306 MKR och har 90 medarbetare.

Om Lapp

Lapp är en global koncern med stor forsknings- och utvecklingsverksamhet, egen produktion och 40 säljbolag över hela världen. Koncernen har 3 400 medarbetare.